Projekti Mäkipää

Projekti Mäkipää tallentaa Rainer Mäkipään italialaisten autojen kokoelmaa sadan vuoden ajalta Hämeenkyrössä. Siitä tulee vuoden 2025 aikana tässä verkko-osoitteessa toimivan Museotallin ensimmäinen kokoelma – malli, jota muut autoharrastajat voivat vapaasti hyödyntää omassa tallennustyössään.
 
Projektin käynnisti vuonna 2023 Museovirasto, ja myöhemmin mukaan on liittynyt yksityisiä rahoittajia. Heidän joukkoonsa on yhä mahdollista liittyä, sillä Rainer Mäkipäästä kertovan videodokumentin viimeistelyvaiheen (editointi, äänityöt, jakelu) rahoitustarve jatkuu kesään 2025 saakka. Toteutuksesta vastaa yleishyödyllinen Kulttuuritoimituksen tuotantopalvelut. 
 
Tervetuloa mukaan tekemään suomalaisen autoilun historiaa. Tule kehittämään kaikille avointa verkkopalvelua, jonne talletamme vanhojen autojen upeimmat yksilöt tulevien sukupolvien tutkittaviksi.

Alfa Romeo 1600 Duetto Spider

Valmistusvuosi: 1967. 
Valmistusnumero: 661766. 
Rekisterinumero: BJN-1. 

 

Perustiedot  

Tätä automallia valmistettiin Alfa Romeon Milanon tehtaalla 6324 kappaletta vuosina 1966–1967. Vuonna 1966 valmistui 3363 ja 1967 lisäksi 2958 autoa.  

Yhteensä tehdas valmisti 1-sarjan Spidereita 1300- ja 1750-kuutioisilla moottoreilla 13678 kappaletta. Koria muutettiin 2-sarjassa, ja autoja tehtiin myös 2000-kuutioisella moottorilla, yhteensä 51811 kappaletta. Valmistus jatkui aina vuoteen 1993 saakka. Vuosina 1970–1993 valmistui kaikkiaan 110128 autoa.  

Rainerin 1-sarjan 1600-kuutioinen Duetto Spider on Spider-sarjan ensimallina kaikkein harvinaisempia ja kiinnostavimpia malleja. Auton kori eroaa myöhemmin valmistetuista versioista.  

Duetto Spider 1600/1750 on vuodet 1966–1981 jatkuneen mallisarjan kalleimman pään autoja. Hinnat vaihtelevat myynti-ilmoituksissa ja alan lehtien luetteloissa 30000 euron molemmin puolin. 

 

Tekniset tiedot 

Moottori: 4 sylinteriä (78 x 82 mm), 1570 cm3, Twincam, 109 hv/6000 rpm.  

Muuta: Ketjukäyttöiset nokka-akselit, kaksi kaksikurkkuista vaakakaasutinta. 

Vaihteisto: Täyssynkronoitu 5+1-vaihteinen käsivaihteisto, lattiavalitsin. 

Nopeudet: 1-v 42, 2-v 74, 3-v 105,6, 4-v 133,5, 5-v 180 km/h. 

Voimansiirto: Takaveto. 

Kulutus: 12,5 l/100 km. 

Jarrut: Levyjarrut jokaisella pyörällä. 

Jousitus: Kierrejouset. 

Renkaat: 155 x 15 tuumaa. 

Kori: Pininfarinan suunnittelema itsekantava teräskori, kaksi ovea, kahden hengen avomalli kangaskatolla.  

Sähköt: 12 volttia, tasavirtalaturi. 

Paino: 1190 kg (kokonaispaino). 

 

Auton historia 

Rainer osti auton ensimmäisen kerran 6.7.1976, myi sen 9.10.1982 ja osti jälleen takaisin helmikuussa 2023. Luovutustodistus päivättiin 1.4.2023. Vuodet 1982–2023 auton omisti hänen ystävänsä Reima Arvola Ylöjärvellä. 

Alfan ensimmäinen omistaja on todennäköisesti ollut John Lindell, joka oli Paperitukku-Lindellin suuromistaja. Näin kerrotaan Alfa Suomessa -kirjassa. Lindell oli kuuluisa Alfa Romeo -harrastaja ja oli ostanut monia merkin erikoismalleja, kuten Montreal V8 -mallisen auton.  

 

Rainer muistelee auton ostamista Helsingistä 

”Auto tuli minulle erikoisten sattumusten kautta. Olin ostanut Autonovosta Helsingistä vaimolle Fiat 133:n ja lähdin hakemaan autoa kotiin. Jo aikaisemmin olin huomannut lehti-ilmoituksen, jonka mukaan Auto-Airikkala Helsingissä myy punaista, vuosimallin 1959 Alfa Romeo 1750 -urheiluautoa. 1960-luvulla olin omistanut vastaavan coupé-mallisen Alfan.  

Päätin käydä katsomassa autoa ja antaa Moto Guzzi -pyöräni vaihdossa. Näin auton, joka oli hieno, mutta älyttömän kallis. Kaiken lisäksi se oli myynnissä vain käteisellä. Kauppoja ei tullut. 

Olin jalkamiehenä ja kerroin Airikkalan Penalle olevani menossa Herttoniemeen hakemaan vaimolle autoa. Autokauppiaalla taisi olla hiljaista, kun hän lupasi viedä minut Autonovoon. Perillä juteltiin hetki autokaupasta. Menin myyntiosastolle ja Erkki Karhu kysyi, mitä kauppoja minulla on Penan kanssa menossa. Kerroin aikeistani, ja miten harvinainen Alfa Spider olisi ollut myynnissä, mutta vain käteisellä. Erkki kysyi, olenko todella kiinnostunut sellaisesta Alfasta. Kyllä, mutta ei niitä Suomesta löydy, vastasin. 

Eki kertoi, että hänelle on lähiaikoina tulossa sellainen Suomi-auto katsastettavaksi. Ystävä on Oslossa töissä, ja hänellä on aito Suomi-auto Suomen kilvissä. Auto tuli, katsastettiin Helsingissä ja laitettiin myyntiin. Kävin katsomassa ja ostin sen omaksi. Se on juuri tämä BJN-1. 

Oston jälkeen minulla ei ollut autossa mitään korjattavaa. Myytyäni sen Reima Arvolalle hän paranteli sitä muun muassa alkuperäisellä ilmanpuhdistajasarjalla ja oikeanlaisilla 155×15- koon peltivanteilla. Nyt ostettuani auton takaisin näyttää siltä, ettei siinä ole mitään korjattavaa. Säilytän auton alkuperäisen kunnon nähtävänä, pikkuvioista huolimatta.” 

 

Alfa Romeo 1600 Duetto Spider tänään 

Alfa Romeo 1600 Duetto Spider on museokatsastettu 8.6.1992. Sen jälkeen sitä on säilytetty lämpimässä autotallissa ja ajettu erittäin vähän. Auto on täydessä ajokunnossa. 

”Alfa Romeo on harrastekäytössä. Olin katunut sen myyntiä, ja osto tuli mahdolliseksi vasta keväällä 2023. Auton edellinen omistaja on kaudellaan hankkinut varastoon uutta ja käytettyä moottorin osaa ja kirjallisuutta. Ne sain itselleni auton mukana.” 

 

Scroll to Top