Testivalokuvat ovat ehdottoman tärkeitä, ennen kuin varsinaiset kuvaukset kannattaa aloittaa. Katso projektin aloitus tästä linkistä.
Näin varmistat kuvausten onnistumisen:
- Varaa still-kuvauksiin aikaa yksi työpäivä/1–2 autoa.
- Auton on oltava kuvauksissa puhdas, tahraton ja teknisesti kunnossa olevan näköinen. Kojelaudasta ja mittariston lasista pyyhitään pölyt pois.
- Tarkista sääennusteet – autoja ei kuvata sateessa ellei erikseen niin haluta.
- Paras kuvaushetki on varjoton pilvipoutainen sää. Kirkkaassa auringonvalossa kuvat palavat helposti puhki.
- Sisäkuvat otetaan aina varjossa/pilvisenä päivänä, jotta heijastukset eivät näy kuvissa eikä muodostu varjoja.
- Auto kuvataan kahdeksasta kulmasta: suoraan edestä ja takaa, molemmilta sivuilta sekä viistokulmista edestä ja takaa.
- Matkustamokuvat otetaan sivulta sekä erikseen etu- ja takaistuimilta.
- Kojelauta kuvataan suoraan edestä sekä tarvittaessa yksityiskohtaisemmin.
- Mielenkiintoiset yksityiskohdat kuvataan erikseen; esim. mittaristo, kello, kampi, astinlaudat, keulamerkki/logo, tyyppikilpi jne.
- Kuvauksissa käytetään 1,8 mm:n ns. normaaliobjektiivia, joka ei vääristä kohteen mittasuhteita.
- Valaistus toteutetaan luonnonvalolla niin pitkälle kuin mahdollista, tarvittaessa käytetään epäsuoraa haja(lisä)valoa.
- Kuvan voi rajata tarkasti kuvausvaiheessa, mutta tärkeimmistä kuvista kannattaa olla toinen versio, jossa on ns. ylimääräistä tilaa jokaisella reunalla.
- Ajokunnossa olevat autot kuvataan ulkona erikseen valituissa kohteissa.
- Liikkumattomat autot kuvataan pihapiirissä tai erikseen rakennettavassa kevyessä studiotilassa.
Alla esimerkkikuvia Alfa Romeo 1600 Duetto Spiderista. Kuvat: Kari Pitkänen







Videokuvaukset
Videot tarjoavat suurenmoisen mahdollisuuden paitsi ajoneuvon esittelyyn mutta myös niihin liittyvien tarinoiden kertomiseen! Projekti Mäkipää näyttää mallia myös videokuvaukseen. OHJEISTUS TULOSSA