Fiat 514 Spider 1931

Valmistusvuosi: 1931.
Valmistusnumero: 34736.
Rekisterinumero: AP-51.

Perustiedot

Fiat 514 -malleja valmistettiin vuosina 1929–1932. Mallisarjaan kuuluivat 4-ovinen Berlina (Saloon), 2-ovinen Cabriolet Royal (alaslaskettava katto ja ovien veivattavat ikkunat), 4-ovinen Torpedo-avomalli sekä 2-ovinen Spider. Näiden lisäksi 514-mallisarjaan kuuluivat pinnapyöräiset Sport-mallit 514 S, 514 MM ja 514 CA. Mallien valmistusmäärä oli yhteensä 36970 autoa.

Tekniset tiedot

  • Moottori: Tyyppiä 114; 1438 cm3, 4 sylinteriä (67 x 102 mm), sivuventtiilit.
  • Teho: 28 hv/3400 rpm.
  • Vaihteisto: 4+1-vaihteinen käsivaihteisto, lattiavalitsin.
  • Jousitus: Lehtijouset ja hydrauliset iskunvaimentajat.
  • Jarrut: Mekaaniset nelipyöräjarrut, mekaaninen käsijarru kaikkiin pyöriin.
  • Renkaat: 4.75–18 tuumaa.
  • Sähköjärjestelmä: 6 V, 105 Ah akku, 80 W laturi.
  • Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 392/147/166/255,5 cm.
  • Omapaino/kokonaispaino: 1005/1320 kg (HUOM: 2-ovinen Saloon-korimalli).
  • Maavara: 17,5 cm.
  • Huippunopeus: 80 km/h.
  • Kulutus: 11,6 l/100 km.
  • Kori: Teräskori.
  • Matkustajat: 2 henkeä.

Fiat 514 Spider on hyvin harvinainen. Tämä yksilö on ajokuntoinen on varusteiltaan täydellinen ja alkuperäinen. Kuvat: Kari Pitkänen

Monien käsien kautta Mäkipäälle

Fiatin alkuperäisen ostajan nimi ei ole tiedossa. Sodan jälkeen se on ollut rekisteröitynä pääkaupunkiseudulla tunnuksella AJ-552. Silloinen tai myöhempi rekisteröijä on ollut ilmeisesti kotoisin Vaasan läänistä, sillä elokuussa 1954 autosta on maksettu vero tunnuksella VP-434. Tämän jälkeen tiedossa oleva omistusketju oli seuraava:

4.10.1954 Martti Lehtonen, Riihimäki; tunnus HY-355.
25.3.1955 Tiitta Tuominen, Helsinki; tunnus AP-51.
30.9.1955 (katsastus), Reino Korhonen, Helsinki.
Lauri Niemi, Helsinki.
1961 Martti Salonen, Hyvinkää.
1965 Autonovo Oy, Helsinki.
1969 Rainer Mäkipää, Hämeenkyrö.
2014 Markku Senvall.
13.9.2016 Rainer Mäkipää.

Autonovolla mainoskäytössä ja Rainerilla retkeilyajoissa

Rainer sai tuntumaa Fiat 514 Spideriin jo kauan ennen kuin auto tuli hänelle. Ensimmäinen kontakti oli Jussi Juurikkalan ottama kuva, jossa auto oli Helsingissä hylättyjen autojen varaston aitojen sisällä ja odotti romutusta. Tuolta kohtalolta Fiatin pelasti Martti Salonen, jolta puolestaan Autonovo osti sen ajokuntoisena neljä vuotta myöhemmin. Fiat kunnostettiin liikkeessä esittelykelpoiseksi, mutta sitä ei rekisteröity.

– Autonovo lainasi Spideria muun muassa Kilta-piipputupakan mainokseen sekä Ellokselle vaate-esitteen tekoa varten. Lainasin itsekin liikkeen kilvillä varustettua autoa kahteen SAHK:in retkeilyajotapahtumaan, joihin osallistuin vaimoni kanssa vuosina 1968 ja 1969, Mäkipää muistaa.

Lisäksi Fiat oli mukana näyttelyissä ja esillä Autonovon asiakastiloissa. Myöhemmin Mäkipää alkoi kysellä, mitähän maahantuoja aikoo sillä tehdä. Spider olisi vaatinut hieman kunnostusta ja ylläpitoakin, johon yrityksellä ei tuntunut olevan liikaa tahtoa.

– Pomot neuvottelivat asiasta ja päättivät sitten lahjoittaa auton kokoelmiini. Se oli ikään kuin pieni tunnustus Fiatin eteen tekemästäni työstä.

Ystävä kunnosti Spiderin perusteellisesti

Tampereen Teknillinen Museo avattiin 9.9.1970, ja Mäkipää toimitti sinne näytille kaksi omistamaansa Fiatia: 514 Spiderin sekä 503-umpiauton. Spiderin hän haki väliaikaisesti takaisin jo 13.3.1971, sillä sitä tarvittiin ”edustuskäytössä” uuden muotitalon avajaisissa Aleksis Kiven kadulla Tampereella.

Maanantaina 15.3. Rainer ajoikin Fiatilla edestakaisin Hämeenkatua. Apumiehen paikalla istuin ”140-kiloinen” Leo Lastumäki, ja takaluukun istuimella ”kaksi sorjaa mannekiinityttöä”. Vuosina 1974–1976 Spider oli esillä Ahveniston museossa Hämeenlinnassa, ja vielä vuonna 1982 auto oli esillä Turussa Hankkijan uuden myymälän avajaisnäyttelyssä.

Spider tuli taas myöhemmin ajankohtaiseksi 2010-luvulla, kun hänen aikaisemmin ystävälleen Markku Senvallille myymän ”projekti-Fiatin” kunnostus oli valmistunut. Senvall oli halukas vaihtamaan valmistuneen auton 1931-malliseen Spideriin. Kaupat tehtiin vuonna 2014, ja vaihdossa Rainer sai – sanojensa mukaan ”pitkän harkinnan jälkeen – takaisin vuoden 1939 mallia olevan Fiat 508C:n.

– Markku aloitti saman tien Spiderin täydellisen korin, alustan ja tekniikan kunnostuksen. Myös takakannen alla oleva niin sanottu anopinistuin kunnostettiin uusimalla korin tukipuut. Etulokasuojat maalattiin, mutta muuten maalaus jäi samanlaiseksi kuin se oli auton tullessa minulle.

Harvinainen, ajokuntoinen ja alkuperäinen

Senvall museokatsastutti Spiderin 24.3.2015. Seuraavana vuonna Mäkipää osti sen takaisin itselleen.

– Näitä 514 Spidereita en ole tavannut montakaan yli 60-vuotisen Fiat-harrastukseni aikana. Ajokuntoisia saattaa olla jäljellä vain kaksi kappaletta. Kaiken lisäksi auto on varusteiltaan alkuperäinen ja täydellinen. Vain katto on aikanaan uusittu tehtaalta saadun, piirustuspöydällä tehdyn mittatarkan mallin mukaan.

– Auto on sikäli erikoinen, että korimalli on selvästi saanut vaikutteita USA:n autoteollisuudesta. Autossa on esimerkiksi 6 voltin sähköjärjestelmä, vaikka jo vuonna 1919 ja sen jälkeenkin Fiat käytti normaalisti 12 voltin järjestelmää.

Rainer ajaa autolla muutaman kerran vuodessa. Viime vuosina katsastukset ovat jääneet väliin ohjauspylvään alapäässä sijaitsevan valokatkaisijan hankalan korjauksen takia.

Fiat 514 -mallien keskihinnaksi hän arvioi myytäessä noin 20000 euroa, mutta kuten aina vanhojen autojen ollessa kyseessä: auton kunto sekä kysynnän ja tarjonnan laki ratkaisevat. Jokainen vanha auto on lopulta aina yksilö.

Scroll to Top