8 Fiat 508A 4speed Balilla 1935

Valmistusvuosi: 1935.
Valmistusnumero: 011956.
Rekisterinumero: RRK-700.

Perustiedot

Rainer Mäkipään omistama Fiat 508A Balilla on valmistettu Ranskassa Simcan tehtaalla valmistusnumeron perusteella vuonna 1935. Tuona vuonna valmistui kaikkiaan 26889 autoa ja Ranskassa lisenssillä yhteensä 113160 autoa vuosina 1932–1937. Ranskassa tehtiin kaikkiaan 97 automerkin malleja vuosien 1931–1945 välisenä aikana.

Alkuperäinen 3-vaihteinen Balilla-malli tuli myyntiin kesken pahimman 1930-luvun lamakauden. Autoa kuitenkin myytiin kahdessa vuodessa yli 41000 kappaletta. Nelivaihteinen malli menestyi vieläkin paremmin, ja sivuventtiilikonetta käytettiin vuoteen 1937 saakka.

Balilla-mallin Fiateja tehtiin lisenssillä Ranskan lisäksi Saksassa (NSU), Tsekkoslovakiassa (Walter), Puolassa (Polski-Fiat) sekä Espanjassa. Italiassa valmistusmäärä oli 114165 kappaletta vuosina 1932–1937.

Koriversiot olivat 4-paikkainen ja 2-ovinen Berlina (alkuperäinen Balilla 1932), 2-paikkainen Spider, 4-paikkainen ja -ovinen Torpedo, 2-paikkainen Spider Sport, 2-paikkainen Coupé sekä Van-pakettiautomalli.

Tekniset tiedot

  • Moottori: 995 cm3, 4-sylinterinen sivuventtiilikone (65 x 75 mm), akkusytytys virranjakajalla.
  • Teho: 24 hv/3800 rpm.
  • Vaihteisto: 4+1-vaihteinen käsivaihteisto, lattiavalitsin, 3. ja 4. vaihde synkronoitu.
  • Jousitus: Lehtijouset ja hydrauliset iskunvaimentajat.
  • Jarrut: Hydrauliset rumpujarrut neljään pyörään, käsijarru (=voimansiirtojarru).
  • Renkaat: 4.00 x 17, teräslevypyörät, varapyörä takana ulkona.
  • Sähköjärjestelmä: 12 V, 39 A/h akku, 70 W laturi.
  • Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 314,5/140/153/230 cm.
  • Maavara: 16 cm.
  • Omapaino/kokonaispaino: 710–745/1025–1060 kg (HUOM: 2-ovinen Saloon-korimalli).
  • Huippunopeus: 85 km/h.
  • Kulutus: 8,5 l/100 km.
  • Ohjaus: Vasemmalla.
  • Kori: Kaksiovinen X-vahvisteinen teräskori, ei tavaratilan luukkua.
  • Matkustajat: 2 henkeä.

Balilla tuli kalliiksi, mutta se täydentää hyvin Rainerin 1930-luvun Fiat-kokoelmaa. Kuvat: Kari Pitkänen

Pyyntihinta oli liikaa, Rainer osti kuitenkin

Vuoden 1935 Balilla on yksi Rainerin tuoreimpia autohankintoja. Hän teki kaupat lehti-ilmoituksen perusteella 2.5.2023 Tuusulassa asuneen Esko Karhusen kanssa. Pyyntihinta oli 11000 euroa, joka oli Rainerista liikaa.

– Tiedän maksaneeni autosta liikaa tinkimisen jälkeenkin. Yksilön arvo on ehkä 8000 euroa, osin auton harvinaisuuden takia.

Maailmalla näistä kyllä pyydetään hyväkuntoisina 17000–25000 euroakin.

Autossa kiehtoi sen harvinaisuus: Rainerin mukaan Suomessa olevat Balillat voi laskea yhden käden sormilla. Liikennekelpoisia lienee vain tämä hänen omistamansa yksilö. Kunnostettavina olevia Balilloja hän tietää vain yhden – sen omistaa Mouhijärvellä Niilo Säntti, joka osti autonsa Norjasta vuonna 2022.

– Balilla sopi myös hyvin täydentämään 1930-luvun Fiat-kokoelmaani, Mäkipää toteaa.

Omistushistoriaan jäi aukkoja

Balilla-kaunottaren ensimmäinen rekisteröintitieto on Hollannista 15.9.1936. Omistaja ilmeisesti ajoi autollaan paljon, sillä siihen tehtiin täydellinen jarru- ja moottoriremontti Garage Jan Jacobin autokorjaamossa. Se oli perustettu vuonna 1929.

1930-luvun jälkeiset omistajatiedot ovat hämärän peitossa. Vasta vuonna 2013 auton osti Saksaan Mario Engels. Häneltä se siirtyi Suomeen Esko Karhuselle jo 11.4.2013. Hän rekisteröi auton 7.5.2013, museotarkastutti sen 19.5.2015 ja rekisteröi museoautoksi 1.6.2015.

– Näyttää siltä, ettei autoa ole kunnostettu mitenkään isommin 1930-luvun korjausten jälkeen. Se on ajoltaan välttävä ja toimiva, mutta korin kunto ja erityisesti maalipinta eivät ihan vastaa museoajoneuvotasoa. En kuitenkaan aio tehdä auton vaatimaa suurta uudelleenmaalausta, Rainer kertoo.

– Auto on täydessä ajokunnossa, mutta en ole kiireideni takia ehtinyt tehdä sillä toistaiseksi edes pientä lenkkiä.

Scroll to Top