Valmistusvuosi: 1925.
Valmistusnumero: Ei tiedossa.
Rekisterinumero: MFA-5, museorekisterissä.
Perustiedot
501-mallien tapaan auto on valmistettu Torinossa. Lyx Torpedo -mallia tehtiin muillakin Fiatin tehtailla, mutta ilmeisesti ei aivan alustasta alkaen. Mallia korotettiin muissakin maissa. Kokonaisvalmistusmäärä vuosina 1919–1926 oli yli 45000 autoa.
Lyx- eli Luxus-malli eroaa muista 501-mallisista autoista vain varustelultaan. Tämä yksilö on varustelultaan täydellinen, sillä auton katteessa on esimerkiksi sivusuojat sadetta ja viimaa vastaan, sekä takatelineessä matkatavara-arkku. Muuhun Lyx-varusteluun kuuluvat muun muassa ovien aukaisukahvat ovien ulkopuolella, siirrettävä etuistuin, kannellinen hansikaslokero ja erilainen tuulilasin tuenta kuin perusmalleissa. Muilta osin teknisesti auto vastaa tavallisia 501-malleja.
Tekniset tiedot
- Moottori: 1460 cm3, 4-sylinteriä ja sivuventtiilit (65 x 110 mm).
- Teho: 23 hv/2600 rpm, vesijäähdytys ja siipirataspumppu.
- Muuta: Sytytys Magneti Marelli -magneetolla, Fiatin valmistama kaasutin moottorin sivulla.
- Vaihteisto: 4+1 vaihdetta oikealla kädellä, ohjaus oikealla, synkronoimaton.
- Jarrut: Vaijerikäyttöiset eli mekaaniset erilliset jalka- ja käsijarrut takapyöriin.
- Renkaat: Lievereunamallia koossa 760 x 90, Sankey-mallin vanteet.
- Muu tekniikka: 12 V sähkölaitteet, 39 Ah akku, 80 W laturi, ajovalot yhdellä lampulla (ei lähivaloja).
- Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 385/148/182/265 cm
- Omapaino/kokonaispaino: 1000/1380 kg.
- Maavara: 23 cm.
- Huippunopeus: 70 km/h.
- Kulutus: 10,5 l/100 km.
- Kori: Avoin puukehikolle tehty peltikori, 3 ovea, ylös nostettava sadekatos eli suffletti.
- Matkustajat: 4 henkeä.

Fiat 501 Lyx Torpedo vuodelta 1925 on edelleen kova menopeli. Se tullaan näkemään vauhdissa Rainer Mäkipään kanssa videodokumentissa. Kuvat: Kari Pitkänen






Autolla pitkä historia Ruotsissa
Fiat 501 Lyx Torpedolla on pitkä ja melko täydellisesti tiedossa oleva käyttöhistoria Ruotsissa. Ensimmäinen omistaja vuonna 1926 oli Ernst Lagerdholm, joka myi auton eteenpäin ilmeisesti 1930-luvulla. Vuonna 1937 sen osti Lars Olof Ljöngren Gävlestä. Myyjä oli tuolloin Philipsonin autoliike.
Tiedot Gävlestä oli hankkinut vuonna 1976 Tage Berglund, jolla auto ilmeisesti tuolloin oli. Auto oli tuolloin huonossa kunnossa, mutta Berglund halusi entisöidä sen alkuperäisyyttä vaalien. Hän sai paljon apua ja kaipaamiaan autonosia monilta ruotsalaisilta ja norjalaisilta Fiat-harrastajilta. Yhteistyöstä kertovat monet kirjekopiot auton mukana Rainer Mäkipäälle tulleessa kansiossa. Auton rekisteritunnus tuolloin oli JJO-807. Kilvitettynä Fiat oli 10.5.1978–12.4.1989 välisen ajan.
Tage Berglundin kuoleman jälkeen auto siirtyi hänen leskelleen Karin Ingrid Berglundille 8.12.2008. Rouva halusi myydä auton ja otti yhteyttä Fiat-harrastaja Lars Öhmaniin Tukholmasta. Hänellä oli jo kunnostettuna ja ajossa 501-mallin Fiat vuodelta 1925. ”Lasse” oli myös naimisissa suomalaisen Fiat-harrastajan Jouko Jokisen siskon kanssa. Auton ostikin seuraavaksi Göran Ulf Thomas Flank Sundbybergistä, ja se oli käytössä harrastajatapahtumissa.
Kerralla kuntoon, vain vilkkuvalot pois
Auto tuli Rainer Mäkipäälle Ruotsista täydessä ajokunnossa 14.10.2020. Vinkin hän sai Lars Öhmanilta. Suomeen tulon jälkeen Fiat tarkastettiin ja rekisteröitiin museoautoksi.
– Mukana tulleessa kansiossa kerrotaan Tage Berglundin tekemistä kunnostuksista ja mittarilukemien kertymisestä vuosittain. Työ on tehty niin hyvin, että mitään varsinaisia kunnostustarpeita ei ole ilmennyt. Kääntymisestä kertovat vilkkuvalot kuitenkin poistin autosta, Rainer kertoo.
Hän arvioi täysin kunnostetun Lyxin arvoksi noin 25000 euroa. Arvio perustuu Euroopassa vastaavista autoista pyydettyihin myyntihintoihin.