13 Fiat 500C Giardiniera 1951

Valmistusvuosi: 1951.
Valmistusnumero: XXX.
Moottorin numero: XXX.
Rekisterinumero: AD-594.

Perustiedot

Fiat esitteli C-version kuuluisasta 500 Topolinosta Geneven autonäyttelyssä 17.–27.3.1949. Mallin uusia ominaisuuksia olivat muun muassa alumiininen sylinterikansi sekä lämmitys- ja huurteenpoistojärjestelmä – laatuaan ensimmäinen Fiat-malleissa.

Samassa yhteydessä esiteltiin myös 500 C:n farmarimalli Giardiniera. Uutta 500C-sarjaa valmistettiin vuosina 1949–1955 yhteensä 376370 kappaletta. Giardiniera-farmarin listahinta oli 795000 liiraa.

Puuseinäisen farmarimallin valmistaminen oli aloitettu Fiat Carosserie Special -yksikössä jo edellisen 500B-mallin aikana 1940-luvun lopulla. Viimeinen tällainen niin sanottu Legno-farmariauto valmistui vuonna 1952. Jo vuotta aikaisemmin puurakenteinen farmarimalli oli korvattu peltikylkisellä 500C Belvederellä.

Tekniset tiedot

Moottori: Tyyppiä 500B; 569 cm3, 4 sylinteriä (52 x 67 mm).
Teho: 16,5 hv/4400 rpm.
Vaihteisto: 4+1-vaihteinen käsivaihteisto,3. ja 4. vaihde synkronoitu, lattiavaihde.
Jousitus: Tukivarret, lehtijouset ja teleskooppi-iskunvaimentimet.
Jarrut: Hydraulijarrut neljään pyörään, mekaaninen käsijarru vaihteistoon.
Renkaat: 4.25 x 15, levypyörät.
Sähköjärjestelmä: 12 V, 38 A/h akku, 130 W laturi.
Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 331/128,8/140/200 cm.
Maavara: 14,5 cm.
Omapaino/kokonaispaino: 680/1000 kg.
Huippunopeus: 90 km/h.
Kulutus: 5,8 l/100 km.
Ohjaus: Vasemmalla.
Kori: 3-ovinen teräskori avattavalla kangaskatolla.
Matkustajat: 4 henkeä.

Puukylkinen farmari herättää ihastusta kaikkialla minne se ikinä meneekin. Kuvat: Kari Pitkänen

Puuosien sovitus oli urakka ammattimiehellekin

Auton alkuperäinen omistushistoria ei ole täysin tiedossa. Ensimmäinen omistajatieto on päivätty 23.9.1959, jolloin Giardinieran omisti Lauri Soikkeli (os. Suomenlinna E12 A1, Helsinki). Seuraavaksi auton osti ja rekisteröi 19.5.1960 vaasalainen konttoripäällikkö Eiler Teo Grönholm (os. Kauppapuisto 8, Vaasa).

Rainer Mäkipäälle auto siirtyi ensi kerran jo 26.6.1978 Helsingin Westendissä tehdyllä kaupalla. Moottori oli rikki ja auto ruosteessa. Mäkipää ei aloittanut kunnostusta vaan myi Giardinieran edelleen 5.7.1986 Jarmo Mustoselle Kuorevedelle. Tämä lupasi kunnostaa auton ja aloitti projektin muutettuaan Tampereelle.

– Minäkin pääsin katsomaan, kun kunnostus eteni. Puusepällä olikin melkoinen urakka auton puuosien eli ovien ja luukun asennuksissa.
Kun projekti oli valmis, Fiat museokatsastettiin 21.8.2013 ja rekisteröitiin vuonna 1960 käytössä olleella numerolla AD-594. Mustonen käytti Giardinieraa erilaisissa harrasteajotapahtumissa.

Puukylkiset ”Legnot” ovat kalliita harvinaisuuksia

Mäkipää hankki auton uudelleen itselleen 16.3.2022 Vantaalta.

– Auto oli kallis hankinta, mutta halusin sen takaisin omistukseeni. Ennen kuin pääsin ajoon, jouduin kuitenkin tekemään siihen ison vaihteistokorjauksen tai oikeastaan vaihtamaan koko vaihteiston uuteen.

– Auto toimi vielä Vantaalla normaalisti, mutta Hämeenkyrössä pakki ei mennyt enää päälle. Kaikki keinot yritettiin, mutta mikään ei tepsinyt. Onneksi varalla oli autoon sopiva ehjä vaihteisto.

Mäkipää epäilee, että puuosien käyttö auton korissa oli Fiatin tehtaallekin aikanaan kallis ratkaisu. Varsin nopeasti puukori korvattiin prässätyillä peltikyljillä.

– Puukylkisiä ”Legnoja” tehtiin huomattavasti vähemmän, ja sen arvo Euroopan markkinoilla olikin yli puolet isompi. Muu varustelu on sama kuin peltikylkisessä Belvedere-mallissa. Näitä on kuitenkin vähemmän tarjolla, ja pyyntihinnat ovat yli 20000 euroa, auton kuntoon paljon katsomatta.

Mäkipäällä on kaikkiaan kolme 500C-mallin Fiatia ja niihin sopivia osia iso varasto. Lisäksi löytyy autoista kertovaa kirjallisuutta.

Scroll to Top