9 Fiat 500 ”Topolino” 1939

Valmistusvuosi: 1939.
Valmistusnumero: 061537.
Rekisterinumero: AD-400.

Perustiedot

Fiat 500 ”Topolino” eli Mikki Hiiri -mallia valmistettiin vuosina 1936–1948 yhteensä 122000 kappaletta. Auton hinta oli alle 10000 liiraa, joten Fiat profiloitui ensimmäisen kerran vakavasti otettavana edullisten ”jokamiesautojen” valmistajana. Topolinon niin sanottua A-mallia tehtiin vuosina 1937–1948 ja B-mallia 1948–1949. C-malli tuli myyntiin 1949.

Auton suunnittelivat Dante Giacosa ja Franco Fessia. Ranskassa Topolinoa valmistettiin Simcana ja Saksassa NSU:na. Italiassa autoon oli saatavilla edullinen Siatan valmistama muunnossarja, jolla moottori saatiin kansiventtiilirakenteiseksi.

Rainer Mäkipään omistaman yksilön syntymävuodeksi on valmistusnumeron perusteella varmistunut 1939.

Tekniset tiedot

  • Moottori: Tyyppiä 500; 569 cm3, 4-sylinterinen sivuventtiileillä (52 x 67 mm), jäähdytin moottorin takana.
  • Teho: 13 hv/4000 rpm.
  • Vaihteisto: 4+1-vaihteinen käsivaihteisto, 3. ja 4. vaihde synkronoitu.
  • Jousitus: Edessä erillisjousitus tukivarsilla ja hydrauliset iskunvaimentajat, takana ellipsijousitus ja hydrauliset iskunvaimentajat.
  • Jarrut: Hydrauliset rumpujarrut neljään pyörään, mekaaninen käsijarru (=voimansiirtojarru).
  • Renkaat: 4.00 x 15, teräslevypyörät.
  • Sähköjärjestelmä: 12 V, 30 A/h akku, 75 W laturi.
  • Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 321,5/127,5/137,7/200 cm.
  • Maavara: 14,4 cm.
  • Omapaino/kokonaispaino: 535/745 kg.
  • Huippunopeus: 85 km/h.
  • Kulutus: 6 l/100 km.
  • Ohjaus: Vasemmalla.
  • Kori: 2-ovinen teräskori ja avattava katto..
  • Matkustajat: 2 henkeä.

Joskus saman auton joutuu ostamaan kolme kertaa, kuten tämän Topolinon. Kuvat: Kari Pitkänen

Topolinolla on kirjava omistushistoria

Auton tarkka historia vuosien 1939–1955 välisenä aikana on tuntematon. Fiatin toi maahan vuonna 1939 Turun Keskusautohalli ja Kauppa Oy. Mäkipää epäilee, että suuri osa liikkeen vuonna 1939 myymistä 64 henkilöautosta oli juuri Topolinoja.

Sodan jälkeen Fiat-mallisia autoja tuotiin Suomeen ensin Ranskasta – Simcoina. Simca aloitti autotuotannon juuri valmistamalla Fiateja lisenssillä. Vuonna 1949 niitä saatiin Suomeen 30 kappaletta. Osa oli isompaa Fiat 508C -mallia.

– Topolinon välillä omistanut Markku Senvall tutki autoyksilöön ostohistoriaa vuosina 1955–1964:

– 2.1.1970 Rainer Mäkipää, Hämeenkyrö.

– Fiat ostettiin Helsingissä 1955, ja rekisteritunnus oli AD-400.

– 17.5.1955 ostaja oli puhelinasentaja Helke Suominen, Salo, tunnus EH-573.

– 27.11.1957 kultaseppä Touko Lehtonen, Turku, rekisteritunnus sama.

– 26.3.1958 tilanhoitaja Aarno Kaukiainen, Piikkiö, tunnus sama.

– Auto poistettiin rekisteristä vuonna 1960.

– 2.6.1961 työmies Martti Pyökäri rekisteröi auton uudelleen tunnuksella FF-845.

– 7.1.1963 kieltenopettaja Tor Appelqvist, Turku, tunnus sama.

– 10.6.1964 opiskelija Eva Appelqvist, Turku, tunnus sama.

– 31.12.1967 vuosipoisto tehty.

Rainer hankki auton itselleen kolme kertaa

Rainer osti auton Appelqvistin sisaruksilta Turusta jo 3.8.1968 ja maksoi siitä 50 markan käsirahan. Hän haki auton itselleen vasta 2.1.1970 ja maksoi loput kauppahinnasta eli 150 markkaa.

Auto on edelleen AD-400-kilvissä hallissani, mutta ei ajossa. Vuosien verralla olen kerännyt siihen liittyvää kirjallisuutta sekä varaosia.
Italialaisen Ruoteclassiche-lehden arvion mukaan (2022) historiallisten Topolinojen keskihinta liikkuu 13000 euron tietämissä.

– Topolino ei ollut ostohetkellä enää ajokuntoinen, mutta tarkoitukseni oli kunnostaa se: ensin kori ja sitten tekniikka. Auto kävikin korjauksessa, mitta totesin pian, että en pysty korjauttamaan sitä kokonaan Hankkijan Tampereen liikkeessä, joten myin auton korjaamon esimiehelle, hän kertoo.
Ostaja laittoi korin kuntoon ja maalautti sen. Auto jäi kuitenkin seisomaan korjaamon alakertaan sorapintaiseen tilaan. Kun myyntitilaa laajennettiin, huone otettiin käyttöön, ja Topolino piti saada pois tieltä. Mäkipää osti sen uudelleen osittain kunnostettuna.

– Uusi vaikeus oli sivuventtiilimoottori, jollaista ei Suomesta löytynyt. Ostin oikean moottorin ruotsalaiselta Fiat-harrastajalta ja kunnostutin sen täysin Virtasen Moottorissa Salossa. Sen jälkeen auto jäi taas seisomaan, nyt vain hieman paremmassa kunnossa.

Vuonna 2010 Rainerin ystävä Markku Senvall halusi viedä projektin maaliin saakka. Auto vaihtoi omistajaa 8. elokuuta tehdyllä kaupalla, ja Senvall ammattimiehenä laittoi Topolinon teknisesti kuntoon. Sen jälkeen Mäkipää hankki sen kolmannen kerran itselleen vaihtamalla kokoelmassaan olleeseen isompaan 1930-luvun autoon.

– Auto on edelleen AD-400-kilvissä hallissani, mutta ei ajossa. Vuosien verralla olen kerännyt siihen liittyvää kirjallisuutta sekä varaosia.

Italialaisen Ruoteclassiche-lehden arvion mukaan (2022) historiallisten Topolinojen keskihinta liikkuu 13000 euron tietämissä.

Scroll to Top