Valmistusvuosi: 1956.
Valmistusnumero: 197952.
Moottorin numero: 213118.
Rekisterinumero: Ei rekisterissä.
Perustiedot
Fiat esitteli 600-mallin vuoden 1955 Geneven autonäyttelyssä. Mallin muotoilusta vastasi Dante Giacosa. Vuoteen 1960 ja 600 D -malliin tultaessa autoja oli rakennettu jo yli 950000 kappaletta; kaikkiaan eri 600-versioita tehtiin noin 2,6 miljoonaa. Auto maksoi alkuaan vain 590000 liiraa. Vuonna 1956 silloinen mallisto täydentyi kangaskattoisella versiolla sekä Multipla-tilamallilla.
Teknisesti Fiat 600 oli valmistajan ensimmäinen takamoottorimalli. Muita uusia ominaisuuksia olivat alustaan integroitu korirakenne sekä erillisjousitus kaikissa pyörissä.
Rainer Mäkipään omistama Fiat 600 on ensimmäisen Prima Serie -sarjan autoja, joita valmistettiin vuosina 1955–1956 yhjteensä noin 278000 kappaletta. Ensimmäisessä mallissa etuvilkut olivat lokasuojien päällä, ja ovet olivat niin sanottua kaapparimallia.
Tekniset tiedot
Moottori: Tyyppiä 100.000; 633 cm3, 4 sylinteriä (60 x 56 mm), vesijäähdytys.
Teho: 22 hv/4600 rpm.
Vaihteisto: 4+1-vaihteinen käsivaihteisto, vaihteet 2–4 synkronoitu, lattiavaihde.
Jousitus: Erillisjousitus tukivarsin ja lehti-/kierrejousin, teleskooppi-iskunvaimentimet.
Jarrut: Hydraulijarrut neljään pyörään, mekaaninen käsijarru vaihteistoon.
Renkaat: 5.20 x 12, levypyörät.
Sähköjärjestelmä: 12 V, 28 A/h akku, 180 W laturi.
Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 321,5/138/140,5/200 cm.
Maavara: 16 cm.
Omapaino/kokonaispaino: 585/895 kg.
Huippunopeus: 100 km/h.
Kulutus: 5,7 l/100 km.
Kori: Itsekantava 2-ovinen teräskori.
Matkustajat: 4 henkeä.

600-mallin muotoilu on Dante Giacosan käsialaa. Kuvat: Kari Pitkänen






Fiat vaihtui penkkeihin mutta päätyi takaisin Rainerille
Fiatin osti uutena kirvesmies Jarmo Heinonen 3.11.1957. Hän omisti auton 10.6.1971 saakka, jolloin vaihtoi sen uuteen Fiat 600 -autoon Hankkijalla Turussa. Rainer Mäkipää sattui olemaan paikalla ja todisti kaupan nimellään automyyjä Tauno Tukian kanssa.
Rainer ilmoitti heti olevansa autosta kiinnostunut ja teki siitä tarjouksen. Yllättäen Fiat ilmestyikin Tampereelle rekkakyydillä 14.10.1971.
– Työnjohtaja ilmoitti, että pihaan on tullut vanha kuusisatanen. Mentiin katsomaan ja totesin, että ovat sitten hyväksyneet tarjoukseni. Luovutustodistus ilmoittaa minut ostajaksi 3.11.1971, Mäkipää kertoo.
Mäkipään veljellä oli samaan aikaan rakenteilla vähän ajettu Opel Kadett A Coupé. Siihen löytyi hyvät penkit Salosta Pekka Virtaselta, ja Rainer vaihtoi juuri hankkimansa Fiatin noihin penkkeihin. Muutama kymppi rahaa tuli kaupan päälle.
– Kesällä 1986 tuli Pekan kanssa puheeksi, että hän voisi myydä minulle pari autoa. Niistä toinen oli tämä hänelle aiemmin myymäni Fiat 600. Kaupat tehtiin, ja auto tuli takaisin minulle.
Hyvässä alkuperäiskunnossa, ei vaatinut remontteja
Saatuaan auton takaisin Rainer alkoi tutkia sitä tarkemmin. Hän totesi Fiatin valmistusvuoden olevan 1956. Auto oli erittäin hyvin pidetty.
– Peltiosat ja lattiamatotkin olivat ehjät, ja alkuperäiset suojaverhoilut olivat pitäneet istuimet uuden veroisina. Moottorin kunto tarkistettiin, mutta mitään korjauksia ei tarvinnut tehdä. Joitakin osia on vuosien varrella vaihdettu. Auto on periaatteessa ajokuntoinen, mutta rivistössä hallissani käyttämättä ja rekisteröimättä.
Rainerilla on toinenkin Fiat 600, joka on lisenssillä Saksassa valmistettu Neckar 770 Jagst. Se on katsastettu museoajoneuvoksi ja rekisteröity.
– Tämä Prima-sarjan Fiat 600 eroaa muista paitsi pienempitehoisen moottorinsa, myös varustelunsa osalta. Siinä on liukulasi-tyyppiset sivuikkunat kuten 500C-mallissa ja ovissa muovista valetut säilytystaskut. Ohjauspylväässä ei ole valo- ja vilkkukytkimiä, ja muitakin pieniä eroja on. Käsijarrulle on vaihteiston päässä niin sanottu pantakäsijarru.
Mäkipää on huomannut, että alkuperäinen Fiat 600 on alkanut kiinnostaa 600 D -mallin kunnostajia vuosi vuodelta enemmän. Ostohaluista päätellen auton arvo voisi liikkua 8000–9000 euron välillä.
– Varaosa- ja muuta kirjallisuutta tästä autosta löytyy muutaman kirjan ja kansion verran.
