Valmistusvuosi: 1955.
Valmistusnumero: 009902.
Moottorin numero: 015752.
Rekisterinumero: TA-900.
Perustiedot
Fiat 1900 A -mallit esiteltiin Torinon autonäyttelyssä 1954. Auto oli käynyt läpi samat muutokset kuin edellisempi Fiat 1400: korimuotoilua oli kehitetty ja moottorin tehoa lisätty. Korimallit olivat 4-ovinen Saloon ja 2-ovinen Granluce, joita tehtiin yhteensä 7027 kappaletta vuosina 1954–1956. Saloon-mallin myyntihinta oli 1724000 ja Granlucen 2124000 liiraa.
Tekniset tiedot
Moottori: Tyyppiä 105 A.000; 1901 cm3, 4 sylinteriä (82 x 90 mm).
Teho: 70 hv/4000 rpm.
Vaihteisto: 5+1-vaihteinen käsivaihteisto, vaihteet 2–5 synkronoitu, vaihteenvalitsin ohjauspylväässä.
Jousitus: Edessä erillisjousitus, tukivarret, kierrejouset, teleskooppi-iskunvaimentimet (putki-iskunvaimentimet) ja kallistuksenvakaaja; takana kiinteä akseli, kierrejouset, teleskooppi-iskunvaimentimet ja Panhard-tanko.
Jarrut: Hydraulijarrut neljään pyörään, mekaaninen käsijarru vaihteistoon.
Renkaat: 6.40 x 14, levypyörät.
Sähköjärjestelmä: 12 V, 35 A/h akku, 300 W laturi.
Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 430,5/165,5/159/265 cm.
Maavara: 18,2 cm.
Omapaino/kokonaispaino: 1205/1535 kg.
Huippunopeus: 135 km/h.
Kulutus: 10,5 l/100 km.
Kori: Itsekantava 4-ovinen teräskori.
Matkustajat: 4–5 henkeä.

Jopa maalipinta on alkuperäinen. Kuvat: Kari Pitkänen






Maisteri Hillilä huollatti Hankkijalla ja yhdellä asentajalla
Fiat 1900 A:n ensimmäinen omistaja oli Turun kaupungin tekninen johtaja, diplomi-insinööri Paavo Auranen. Kaupat tehtiin Helsingin Messuhallissa pidetyssä autonäyttelyssä Finla Oy:n osastolla. Auranen rekisteröi Fiatin nimiinsä 15.2.1955. Toinen omistaja oli maisteri Yrjö Hillilä, jolle auto siirtyi 30.9.1961.
– Tutustuin Hillilään, kun hän haki minulta autoon tarvittavia huolto-osia. Huollot tehtiin aina Turussa Hankkijan korjaamolla, ja niistä vastasi aina sama asentaja, Rainer Mäkipää tietää.
Hillilä museokatsastutti auton Turussa 29.9.1980. Tuolloin Fiatilla oli ajettu 107000 kilometriä. Toinen museotarkastus tehtiin Tampereella (Rainerin mukaan turhaan) 29.12.1995, jolloin kilometrejä oli kertynyt yhteensä 119000.
Fiat löytyi Turusta, talliin jäi upea Pontiac
Mäkipää osti auton Hillilältä vuonna 1986. Hakumatka oli elämys:
– Hillilä sanoi, että ota mukaan paljon rahaa, kun tulet. Otin mukaan muistaakseni 4000 markkaa, kun lähdimme isäni kanssa Turkuun.
– Perillä raha riitti, ja Hillilä sanoi, että tähän on vielä aivan uudet renkaat siskon autotallissa. Kävimme ne hakemassa, ja renkaat olivat todellakin paketissa, ihan uudet nokialaiset.
– Siskon tallissa oli myös upea vanha 1030-luvun Pontiac, joka oli kuulunut hänen miehelleen. Kertoi sen myyvänsäkin, mutta siihen se sitten jäi.
Paluumatkalla Rainerin perässä ajoi rekka, kun Fiatista irtosi jotakin. Hän pysähtyi katsomaan, ja toinen lampun kehys edestä oli pudonnut tielle ja joutunut rekan yliajamaksi. Onneksi kotoa löytyi sopivat uudet kehykset molempiin lamppuihin.
– Niiden uusien rankaiden ääntä olisi jonkun pitänyt olla tiellä äänittämässä. Vinkuivat kuin elokuvarenkaat vanhoissa filmeissä, hän muistaa.
”Varsinainen matka-auto vauhdikkaampaankin ajoon”
Rainer ajoi Fiatilla 11.8.2010 asti, jolloin auto poistettiin ajokuntoisena rekisteristä. Nyt se seisoo käyttämättömänä hänen isossa autohallissaan. Hän arvioi Fiatin arvoksi noin 15000 euroa, mutta Italiassa vastaavista on pyydetty jopa 24000 euron hintoja.
– Huoltojen ja niissä käytettyjen osien lisäksi muita osia ei ole uusittu. Auto onkin säilynyt alkuperäisenä maalipintaa myöten.
Fiat 1900 A oli 1950-luvulla valmistajan ”kalliimman pään” malleja ja varsinainen matka-auto, jossa äänieristys on kunnossa. Mäkipään tietojen mukaan hänen omistamansa auto on ainoa Suomeen tuotu kappale ja ollut mahdollisesti maahantuojan vetonaulana vuoden 1955 alun autonäyttelyssä yhdessä 1900 A Granluce -version kanssa.
– Tämä on tehty vauhdikkaampaankin matkustamiseen. Ohjauspyörän ja vipujen meripihkamainen päällyste luo sisälle vähän normaalia arvokkaamman tunnelman, Mäkipää arvioi.
Hän on tallettanut tarkasti kaiken 1900 A -mallia koskevan kirjallisuuden. Osa esitemateriaaleista ja käyttöohjeista on alkuperäisiä ja seurannut auton matkassa alusta saakka.
