15 Fiat 500C Berlinetta 1954

Valmistusvuosi: 1954.
Valmistusnumero: 512075.
Moottorin numero: 516492.
Rekisterinumero: NBR-18.

Perustiedot

Fiat esitteli C-version kuuluisasta 500 Topolinosta Geneven autonäyttelyssä 17.–27.3.1949. Mallin uusia ominaisuuksia olivat muun muassa alumiininen sylinterikansi sekä lämmitys- ja huurteenpoistojärjestelmä – laatuaan ensimmäinen Fiat-malleissa.

500 C -sarjan korimalleja valmistettiin vuosina 1949–1955 yhteensä 376370 kappaletta.

Tekniset tiedot

Moottori: Tyyppiä 500B; 569 cm3, 4 sylinteriä (52 x 67 mm).
Teho: 16,5 hv/4400 rpm.
Vaihteisto: 4+1-vaihteinen käsivaihteisto,3. ja 4. vaihde synkronoitu, lattiavaihde.
Jousitus: Edessä erillisjousitus, tukivarret, lehtijouset ja teleskooppi-iskunvaimentimet; takana kiinteä akseli, kierrejouset, teleskooppi-iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaaja.
Jarrut: Hydraulijarrut neljään pyörään, mekaaninen käsijarru vaihteistoon.
Renkaat: 4.25 x 15, levypyörät.
Sähköjärjestelmä: 12 V, 38 A/h akku, 130 W laturi.
Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 342/128,8/145,5/200 cm.
Maavara: 14,5 cm.
Omapaino/kokonaispaino: 610/800 kg.
Vetotapa: Takaveto.
Huippunopeus: 95 km/h.
Kulutus: 5 l/100 km.
Kori: 2-ovinen teräskori avattavalla kangaskatolla.
Matkustajat: 2 henkeä.

Fiatin ensimmäinen lämmitys- ja huurteenpoistojärjestelmä tuli 500 C -sarjaan. Kuvat: Kari Pitkänen

”Suurin harvinaisuus on auton alkuperäinen hyvä kunto”

Rainer Mäkipää osti 500C Berlinettan hyvältä ystävältään, Fiat-harrastaja Jouko Jokiselta, kun Fiat-kerho kokoontui Tammisaaressa heinäkuussa 1986. Jokinen toi sovitusti auton Helsingistä Hämeenkyröön ajamalla.

– Jouko kertoi, että auto oli ollut arpajaisvoittona näytteillä Helsingin rautatieasemalla ilmeisesti vuonna 1954. Se on rekisteröity käyttöön seuraavana vuonna. Jouko osti auton itselleen vuonna 1968 helsinkiläiseltä Aarnio-nimiseltä autokauppiaalta.

Jokisen hankkiessa Berlinettan sillä oli ajettu vasta 24000 kilometriä. Uusi omistaja kerrytti lisäkilometrejä 18 vuoden aikana ja tarkastutti Fiatin museoajoneuvoksi 23.9.1997.

– Auto oli hyväkuntoinen, eikä edes koria tarvinnut kunnostaa. Se on jopa alkuperäisessä maalissa. Suurin harvinaisuus onkin auton säilyminen hyvin alkuperäisenä kaikki nämä vuodet, Rainer sanoo.

– Auto on ajokunnossa, ja moottori on ollut aina valmis tien päälle. Vasta vuonna 2022 siihen jouduttiin tekemään korjauksia. Sen jälkeen matkamittariin on kertynyt vain kymmenkunta lisäkilometriä.

Tämä auto on viimeisiä Suomeen myytyjä yksilöitä, sillä mallin valmistus loppui vuonna 1955. Ajokuntoisia ja entisöintiä odottavia Fiat 500C -autoja on Mäkipään mukaan Suomessa kymmenkunta.

– Ajokunto huomioiden arvelen auton olevan 10000–15000 euron arvoinen. Italialaiset hinta-arviot liikkuvat vain 4300–12800 euron välillä.

Scroll to Top