14 Fiat 1900 1953

Valmistusvuosi: 1953.
Valmistusnumero: 006564.
Moottorin numero: 010217.
Rekisterinumero: Ei rekisterissä.

Perustiedot

Fiat 1900 -mallia valmistettiin Fiatin tehtaalla Torinossa vuosina 1952–1954. Mallin suunnitteli Dante Giacosa. Koriversioita olivat 4-ovinen Saloon, 2-ovinen ja coupémainen Granluce sekä Italian poliisille erikseen tehty 2-ovinen Torpedo Polizia -avomalli. Saloon ja Coupé esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 1952.

Kaikkiaan kolmea korimallia tehtiin noin 10000 kappaletta. Saloon-mallin myyntihinta oli 1750000 liiraa.

1900-mallissa Fiat hyödynsi ensi kertaa 5-vaihteista puoliautomaattivaihteistoa. Korimuotoilu pohjautui 1400-malliin, ja autot eroitti toisistaan lähinnä etusäleiköstä. Moottori oli lähes identtinen Fiat Campagnolassa käytetyn voimanlähteen kanssa.

Rainer Mäkipään omistama auto on valmistettu vuonna 1953 ja ensirekisteröity Suomessa 16.9.1953.

Tekniset tiedot

Moottori: Tyyppiä 105.000; 1901 cm3, 4-sylinteriä (82 x 90 mm).
Teho: 60 hv/4300 rpm.
Vaihteisto: 5+1-vaihteinen käsivaihteisto, vaihteet 2–5 synkronoitu, vaihteenvalitsin ohjauspylväässä.
Jousitus: Edessä erillisjousitus, tukivarret, kierrejouset, teleskooppi-iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaaja; takana kiinteä akseli, kierrejouset, teleskooppi-iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaaja.
Jarrut: Hydraulijarrut neljään pyörään, mekaaninen käsijarru vaihteistoon.
Renkaat: 6.40 x 14, levypyörät.
Sähköjärjestelmä: 12 V, 35 A/h akku, 300 W laturi.
Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 430,5/165,5/159/265 cm.
Maavara: 18 cm.
Omapaino/kokonaispaino: 1200/1530 kg.
Huippunopeus: 130 km/h.
Kulutus: 10,5 l/100 km.
Ohjaus: Vasemmalla.
Kori: Itsekantava 4-ovinen teräskori.
Matkustajat: 4 henkeä, Suomessa rekisteröity 5:lle.

Ensimmäinen Fiat 5-vaihteisella puoliautomaattivaihteistolla. Kuvat: Kari Pitkänen

Veijo Pesosen iso ja viimeinen kunnostusurakka

Auton rekisteröi uutena tunnuksella AF-111 professori Arvi Kuusikko (os, Siltavuorenpenger 20 C 2, Helsinki) 16.9.1953. Maahantuoja ja myyjä oli Turun Keskusautohalli ja Kauppa Oy. Vuosien kuluttua Fiat-harrastaja Jouko Jokinen sai kuulla auton olevan ehkä myytävänä ja kertoi tiedon Veijo Pesoselle Järvenpäähän. Pesosilla oli Fiat-edustus, ja Veijo ostikin auton itselleen 16.9.1981. Rainer Mäkipää puolestaan hankki auton Pesoselta 15.9.2003 eli tasan 50 vuoden kuluttua ensirekisteröinnistä. Hän on vasta auton kolmas omistaja.

– Korin kunnostuksen, maalauksen ja osien kromauksen teetti ja teetätti Veijo Pesonen. Entisöinti valmistui näin 90-prosenttisesti. Olen jatkanut kunnostusta, mutta moottorin korjaus ja sisustan viimeistely ovat kesken, Mäkipää kertoo.

– Tavoitteena on saattaa auto museoajoneuvolta vaadittavaan kuntoon. Tällä hetkellä auto ei ole rekisterissä.

Ikävä seikka kunnostushistoriassa on se, että urakka jäi Veijo Pesosen eli ”Kromi-Jussin” viimeiseksi, kun autoyrityksen johtaja riisti hengen itseltään.

– Tämä malli lienee vanhimpia 1950-luvun alun autoja, jonka vaihdelaatikossa oli viisi vaihdetta eteenpäin ajoon. Näitä autoja tuli Suomeen muutamia. Minulla on myös 1900A-malli, joka on tästä seuraava versio ja ainoa tiettävästi Suomeen tullut tällainen auto.

Fiat 1900:n arvo on samaa luokkaa kuin 1900A-mallilla eli hyväkuntoisena 16000–24000 euroa. Suomessa käypä hinta lienee nykykunnossa noin 8000 euroa.

– Kunnostus ei ole ainakaan osien puutteesta kiinni, niitä on paljon irrallisina tallessa.

Scroll to Top