Valmistusvuosi: 1950.
Valmistusnumero: MOI B10-4493.
Moottorin numero: B10-S-1039.
Rekisterinumero: AS-11 (ei rekisteröity).
Perustiedot
Lancia Aurelian valmistaja on Lancia & C.S.p.A Torinossa, jossa se esiteltiin autonäyttelyssä 4.5.1950. Mallin suunnitteli Vittorio Jano. Aurelia oli ensimmäinen sarjatuotantoon päätynyt V6-moottorilla ja vyörenkailla varustettu automalli. Sylinterikulma oli 60 astetta. Ratkaisun takana oli Lancian insinöörinä työskennellyt Francesco De Virgilio.
Alkuperäistä mallia valmistettiin vuosina 1950–1952, mutta vielä vuonna 1953 tehtiin 177 autoa 1754 kuutiosenttimetrin moottorilla. Aurelian valmistus jatkui aina vuoteen 1958 saakka kaikkiaan kuudessa mallisarjassa.
Mäkipään Aureliassa on vasemmanpuoleinen ohjaus (B1O S; S=sinistra eli vasen). Niitä tehtiin koko valmistusaikana vain 513 yksilöä, kun oikeanpuoleisella ohjauksella valmistui yhteensä 4938 autoa. Mäkipään Aurelia on lisäksi aivan valmistuksen alkupäästä vuodelta 1950, valmistenumeroltaan 37 ja sen lisäksi vasta toinen auto suuntavilkuilla, ei siis enää suuntaviitoilla.
Tekniset tiedot
- Moottori: Tyyppiä B10; 1750 cm3, V6 (70 x 76 mm), OHV.
- Teho: 56 hv (42 kW)/4000 rpm.
- Vaihteisto: 4+1 vaihdetta, vaihteisto tasauspyörästön yhteydessä taka-akselistossa, vaihdevipu ohjauspylväässä.
- Vetotapa: Takaveto.
- Jousitus: Erillisjousitus edessä ja takana, kierrejouset ja teleskooppi-iskunvaimentimet.
- Jarrut: Rumpujarrut neljään pyörään, käsijarru takapyöriin.
- Renkaat: Vyörenkaat 165SR400, teräsvanteet.
- Sähköjärjestelmä: 12 V.
- Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 442/156/150/286 cm.
- Omapaino: 1150 kg.
- Huippunopeus: 135 km/h.
- Kulutus: 10,1 l/100 km.
- Ohjaus: Vasemmalla.
- Kori: Itsekantava 4-ovinen teräskori ilman B-pilaria; ovet, luukut ja takalokasuojat alumiinia.
- Matkustajat: 4 henkeä.

Jo auton tekniikka tekee tästä Lancia Aureliasta ainutlaatuisen. Kuvat: Kari Pitkänen






Kunnostus oli Viljo Pesosen eläkeprojekti
Auto on myyty Suomessa vuonna 1951 maahantuoja Italo-Finlandese Oy:ltä Suomen Pellonraivaus Oy:n tekniselle johtajalle Alpo Saastamoiselle. Auto rekisteröitiin numerolle AS-11. Lancian tiedetään olleen liikenteessä Uudellamaalla vielä 1970-luvulla. Uusilla omistajilla tunnus muuttui ZBA-70:ksi.
Tarkka omistushistoria tuolta ajalta ei ole tiedossa.
Auto siirtyi helsinkiläiselle varaosakauppiaalle Kai Lindbladille, joka myi sen Pesosten perheeseen 1980-luvun puolivälissä. Viljo Pesonen jäi 83-vuotiaana eläkkeelle perheen omistamasta autoliikkeestä. Kun ”muutakaan tekemistä ei ollut”, hän aloitti Lancian kunnostuksen. Kori oli tuolloin jo rapistunut, ja moottori oli irrotettu korjausta varten. Auton mukana tosin tuli toinenkin V6-moottori varaosiksi.
Kerran ajossa ja sitten pois rekisteristä
Auto valmistui museotarkastukseen ja -rekisteröintiin keväällä 1999, kun Viljo Pesonen oli 85-vuotias. Museokatsastus on päivätty 18.4.1999. Auton tarkka kunnostushistoria on talletettu Gruppo Fiat Finlandian Bellissima-kerholehden numeroon 2/2009.
– Ostin auton Veijo Pesoselta 10.1.2013. Olen kerran ajanut Lancialla ja katsastanut sen, mutta sittemmin ei tullut laitettua jarruputkivuotoa kuntoon. Auto on poistettu rekisteristä 14.6.2019, mutta AS-11-kilvet ovat tallessa, Rainer Mäkipää kertoo.
– Auton tekniikka poikkeaa monista aikalaisista. Jo se tekee siitä erityisen. Hinta on tosin arvoitus, mutta jos joku vielä 1950-luvun Lancia-mallin löytää, museokuntoisen yksilön hinta voi olla 30000–50000 euroakin, hän arvioi.
Lancian mukana on säilynyt maahantuojalta hyvin laaja tietopaketti autosta varaosa- ja käyttöohjekirjoista alkaen.
