Valmistusvuosi: 1950.
Valmistusnumero: 338996.
Moottorin numero: 380502.
Rekisterinumero: NCA-77.
Perustiedot
Fiat 1100 -mallia valmistettiin vuosina 1949–1953. Sen sekä 1500E-mallin suurimmat oivallukset tehtiin korimuotoilussa: varapyörä sijoitettiin sisälle tavaratilaan, jota varten tehtiin oma takaluukku. Lokasuojat olivat aikaisempaa suuremmat. Tekniset muutokset keskittyivät vaihteistoon: vaihteet 2–4 oli synkronoitu, ja vaihteenvalitsin oli ensi kertaa sijoitettu ohjauspylvääseen.
Mallia valmistui yli 58000 kappaletta E-, pidennettynä EL- ja ES (Sport) -versioina. Fiat 1100E -mallin tarkka valmistusmäärä on 54693 autoa ja hinta Italiassa 1,1 miljoonaa liiraa.
Tekniset tiedot
- Moottori: Tyyppiä 1100B; 1089 cm3, 4-sylinteriä (68 x 75 mm).
- Teho: 35 hv/4400 rpm.
- Vaihteisto: 4+1-vaihteinen käsivaihteisto, 2., 3. ja 4. vaihde synkronoitu, ”rattivaihde”.
- Jousitus: Dubonnet-erillisjousitus, kierrejouset ja hydrauliset iskunvaimentimet öljykylvyssä.
- Jarrut: Hydraulijarrut neljään pyörään, mekaaninen käsijarru.
- Renkaat: 5.00 x 15, teräslevypyörät.
- Sähköjärjestelmä: 12 V, 35 A/h akku, 300 W laturi.
- Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 410/151,2/152,1/242 cm.
- Maavara: 14,3 cm.
- Omapaino/kokonaispaino: 940/1270 kg.
- Huippunopeus: 110 km/h.
- Kulutus: 9 l/100 km.
- Ohjaus: Vasemmalla.
- Kori: 4-ovinen teräskori ilman keskipylvästä (B-pilaria).
- Matkustajat: 4 henkeä.

Mäkipää-kokoelman tallentaminen oli jo käynnissä, kun Rainer osti tämän Berlinan syksyllä 2023. Kuvat: Kari Pitkänen






Tusinan verran eri omistajia
Auton alkuperäisen omistajan nimi ei ole tiedossa. Omistustiedot puuttuvat myös kuudelta ensimmäiseltä käyttövuodelta. Sen jälkeinen omistushistoria on kokonaan tiedossa:
• 28.3.1957 Arvo Lohikoski, Helsinki.
• 28.6.1957 Ingmar Swahn, Helsinki.
• 20.3.1958 Ilkka Vallin, Porvoo.
• 9.6.1958 Veikko Vuosjärvi, Äänekoski.
• 7.8.1959 Taimi Huisman, Jyväskylä.
• 28.10.1960 Pekka ja Jukka Janhonen sekä Henry Hintee, Jyväskylä.
• 29.5.1961 Ahti Harjunpää, Jyväskylä.
• 1.4.1971 Erkki Hämäläinen, Jyväskylä.
• 8.2.2005 Rainer Mäkipää, Hämeenkyrö.
• 18.2.2007 Pentti Multamäki, Ryttylä.
• Risto Kaipila, Hämeenkyrö.
• 19.9.2023 Rainer Mäkipää, Hämeenkyrö.
Erkki Hämäläisen 12 vuoden kunnostusprojekti
Kunnia Fiat 1100E:n kunnostuksesta kuuluu jyväskyläläiselle Erkki Hämäläiselle, joka uhrasi projektille aikaa 12 vuotta. Rainer Mäkipään ostaessa auton ensimmäistä kertaa itselleen hän sai sen mukana seuraavan ”potilaskertomuksen”: Hämäläinen kirjoittaa siinä: ”Sain tämän Fiatin raadon lahjoituksena edelliseltä omistajalta Ahti Harjunpäältä vuonna 1971. Kunto oli erittäin huono, niinpä entisöintityö kesti kauan, noin 12 vuotta.”
Auton tekniikka on paljolti samaa kuin 1930-luvun vastaavissa malleissa. Korimalli on 4-ovinen ja keskipylväätön. Sitä on Italiassa käytetty monissa malleissa, mutta muualla harvinainen. Jarrut ovat suuret, alumiiniset ja jäähdytetyt rumpujarrut, aikalaisikseen huipputehokkaat. Moottorissa on kansiventtiilit.
Historiasta on säilynyt huonosti tietoja, vain vanha rekisteriote 1950-luvulta, josta selviää entisten omistajien nimiä, ei kuitenkaan ihan uudesta asti. Minulla tämä auto on ollut nyt 27 vuotta (1998) ja viimeiset 15 vuotta museorekisterissä. Autolla on ajettu 15 vuoden aikana 4000 kilometriä.
Alkuperäinen rekisterinumero lienee ollut AJ-498. Auton vuosimallista ei myöskään ole täyttä varmuutta. Suomessa ei ole rekisterissä vertailukohdetta, mutta Ruotsin Fiat-rekisterissä on kolme kappaletta. Valmistusnumeron perusteella, ja verrattuna näihin (ruotsalaisiin), tämän auton valmistusvuosi on 1950.”
Mäkipäältä löytyy toinenkin 1100E-mallin Fiat
Rainer osti auton täysin ajokuntoisena Erkki Hämäläiseltä. Hän ei kuitenkaan itse ehtinyt ajaa tällä Fiatilla lainkaan, joten pari vuotta myöhemmin hän myi auton Pentti Multamäelle Ryttylään. Tämä säilytti autoa omassa kokoelmassaan, mutta ajoon se ei päässyt vieläkään. Auto päätyi uudelleen myyntiin ja sitä kautta Rainerin ystävälle Risto Kaipilalle Hämeenkyröön.
– Nyt auto sai osaavan omistajan. Paikka kerrallaan Kaipila kunnosti autoa ja osallistui sillä harrasteajoihin ja kokoontumisiin. Kaipila korjasi käyntiviat sekä kytkimen ja voimansiirron häiriöt. Nyt Fiat on valmis harrastetapahtumiin, ja museoautona vakuutusmaksukin on kohtuullinen.
Mäkipää arvioi auton arvoksi 8000–9000 euroa, onhan se sentään kelvollisessa kunnossa koria myöten.
– Minulla on kunnostusta odottamassa samanlainen 1951-mallinen 1100E ja siihen varattuja osia. Kirjallisuuttakin löytyy.
