Fiat 509 A Tourer 1929

Valmistusvuosi: 1929.
Valmistusnumero: 256901.
Moottorin numero: 159170.
Rekisterinumero: RRK-124.

Perustiedot

Malli esiteltiin ensi kerran Pariisin autonäyttelyssä jo vuonna 1924 ja seuraavana vuonna Milanon Messujen yhteydessä järjestetyssä autonäyttelyssä. Fiat 509 -malleja valmistettiin yhteensä noin 92000 kappaletta. Mallivalikoima oli hyvin monipuolinen. 509 oli samalla ensimmäinen Italiassa tuotettu automalli, jota myytiin asiakkaille osamaksulla.

Hinnat vaihtelivat 16000–25000 liiran välillä. Se oli myös oman aikakautensa ”litran auto”, sillä moottorin koko oli vain 990 kuutiosenttimetriä. Alkuperäiseen 509:ään verrattuna vuonna 1926 esitellyssä A-mallissa oli erilainen kaasutin sekä renkaat.

Tekniset tiedot

  • Moottori: 990 cm3, 4 sylinteriä (57 x 97 mm).
  • Teho: 22 hv/3400 rpm, magneettosytytys, Zenith/Solex-kaasutin.
  • Vaihteisto: 3+1-vaihteinen käsivaihteisto, lattiavalitsin.
  • Jarrut: Mekaaniset jarrut kaikille pyörille, mekaaninen käsijarru takapyöriin.
  • Renkaat: 4.75–18 tuumaa, Sankey-mallin vanteet.
  • Muu tekniikka: 12 V sähkölaitteet, 30 Ah akku, 75 W laturi.
  • Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 370/142/XXX/255 cm.
  • Omapaino/kokonaispaino: 795/1165 kg.
  • Maavara: 17,5 cm.
  • Huippunopeus: 78 km/h.
  • Kulutus: 9 l/100 km.
  • Kori: Teräskori.
  • Matkustajat: 4 henkeä.

Pienitehoisella moottorilla varustetun Fiat 509:n pystyi Italiassa ostamaan osamaksulla jo 20–30-lukujen vaihteessa. Kuvat: Kari Pitkänen

Alkuperäinen rekisteritunnus käytössä

Fiat 509 on luovutettu uutena herra M. Reidille Fiatin tehtaalla Isossa-Britanniassa vuonna 1929. Auton mukana tulleen kansion tietojen perusteella se on käynyt välillä myös Ranskassa ja Sveitsissä. Lopulta se päätyi Alfred Woodielle Timbersbookiin, jossa hänellä oli veteraani- ja klassikkoautoihin erikoistunut kuljetusliike. Auto säilyi Woodien omistuksessa aina 1980-luvulle asti.

Woodie kävi vilkasta kirjeenvaihtoa Ison-Britannian DVLC-viraston (Driver and Vehicle Licensing Centre) kanssa. Vuonna 1929 Fiat oli rekisteröity tunnuksella UY-7027, ja Woodie halusi saada sen takaisin käyttöön. Lopulta tämä onnistui, ja Rainer Mäkipään saadessa auton juuri nämä kilvet olivat kiinni autossa. Kilvet ovat hänellä edelleen tallessa.

Birminghamista kuljetuksella Suomeen

Alfred Woodien jälkeen Fiat päätyi myyntiin englantilaiseen autoliikkeeseen ”asiakkaan lukuun”. Mäkipää sai vihiä harvinaisesta yksilöstä ja totesi silloisen omistajan olevan yksi Englannin Fiat-kerhon aktiiveista. Rainerin Englannissa asuva tytär tutki auton ja valokuvasi sen perusteellisesti. Rainer teki kaupat ja tilasi autolle kuljetuksen Birminghamista Suomeen. Luovutuspaperit päivättiin 27.3.2018. Fiat oli täydessä ajokunnossa, ja Suomessa se rekisteröitiin välittömästi museoautoksi.

– Auto on maalattu uudelleen, mutta näyttäisi siltä, ettei siihen ennen minua ole tehty mitään suurempaa kunnostusta. Itse tein pientä remonttia polttoainepuolelle, mutta muuta tämä yksilö ei vaatinut, Mäkipää kertoo.

– Auto on rekisterissä ja katsastettu. Silti en ole sillä vieläkään ajamaan asti ehtinyt.

Vanha Fiat osasi vielä yllättää

Mäkipään mukaan 509-malli eroaa paljon muista 1920-luvulla suunnitelluista ja valmistetuista Fiateista. Kun tuon ajan malleissa yleensä on paljon lainaa ja perittyä edeltävistä mallisarjoista, 509:n suunnittelu vaikuttaa lähteneen aivan puhtaalta pöydältä.

– Luulin yli 60-vuotisella Fiat-kokemuksellani jo erottavani ja tuntevani eri Fiat-tyypit valokuvista. Kun katselin tämän auton myynti-ilmoitusta netistä, löysin siitä paljon mielestäni väärää, esimerkiksi tuulilasin ja katon rakenteet sekä erilaiset istuimet.

– Muistin eräästä kirjasta vanhan valokuvan, jossa näitä 509-malleja on valmistumassa tehtaan hihnalla Englannissa. Sen perusteella ymmärsin myös, että rakenteet olivat erilaiset siellä tehdyissä malleissa.

Italialaisen harrastelehden arvion perusteella Fiat 509:n hintataso asettuu 12500–37500 euron välille.

Scroll to Top