Valmistusvuosi: 1929.
Valmistusnumero: 201099.
Rekisterinumero: HCE-628
Perustiedot
Fiat 525 S on valmistettu Torinon Lingotton tehtaalla vuonna 1929. Mallia tuotettiin neljää eri tyyppiä: 525, 525 N, 525 S (Sport/Sprint) sekä 525 SS, ja valmistusmäärät (kolmen ensimmäisen mallin osalta olivat 511, 1784 ja 2128 kappaletta.
525-malli oli suurin Fiat 519:n jälkeen, jollainen oli Suomessakin tasavallan presidentin edustuskäytössä, siis todellinen aikansa loistoautomalli. Italiassa yksi 525-yksilö varusteltiin paavi Pius XI:n käyttöön. Saloon-mallin hinta Italiassa oli 42000 liiraa.
Mäkipään omistaman yksilön rekisteripapereihin on livahtanut väärä valmistusvuosi 1928. Todellisuudessa 525-malleja valmistettiin vuosina 1929–1931.
Tekniset tiedot
- Moottori: 3739 cm3, 6-sylinterinen sivuventtiilikone (82 x 118 mm), akkusytytys.
- Teho: 68,5 hv/3200 rpm.
- Vaihteisto: 4+1-vaihteinen käsivaihteisto.
- Jousitus: Jäykät etu- ja taka-akseli, lehtijouset, hydrauliset iskunvaimentajat.
- Jarrut: Mekaaniset rumpujarrut edessä ja takana, käsijarru takapyöriin.
- Renkaat: 600 x 30, Rudge-Whitworth-vanteet.
- Muu tekniikka: 12 V sähkölaitteet, 60 Ah akku, 110 W laturi.
- Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 455/170/175,8/300 cm.
- Omapaino/kokonaispaino: 1560/2075 kg (HUOM: Saloon-korimalli).
- Maavara: 19,7 cm.
- Huippunopeus: 107 km/h.
- Kulutus: 21,5 l/100 km.
- Kori: Neliovinen teräskori palkkirungolla.
- Matkustajat: 4–5 henkeä.

Fiat 525 S on todellinen luksusmalli, joka on Suomessakin ollut tasavallan presidentin käytössä. Kuvat: Kari Pitkänen






Hämeenlinnasta Seinäjoelle
Isolla Fiatilla on täydellinen ja lähes kokonaan tunnettu Suomi-historia. Sen osti uutena maahantuoja Alfthanilta Hämeenlinnassa asunut Aino Virtanen vuonna 1929. Fiat hankittiin vuokra-autokäyttöön, mihin se sopikin täydellisesti. Maahantuoja mainosti 525 S -mallia ”uutena 6-sylinterisenä viiden hengen vaununa”. Vuokra-auto merkittiin rekisteriin Hämeenlinnassa tunnuksella H-2529.
Vuonna 1933 Fiatin osti tehtailija Vihtori Heinänen Hämeenlinnasta. Hän omisti auton vuoteen 1937, jolloin se siirtyi rouva Helmi Anttilalle osoitteeseen Koulukatu 16, Hämeenlinna. Hänellä auto oli rekisterissä ja katsastettuna vielä vuonna 1956. Siitä maksettiin käyttömaksut myös vuosiksi 1957–1958, mutta autoa ei enää katsastettu. Ilmeisesti Fiat ei siis ollut enää ajossa.
Vuoden 1958 jälkeen Fiatista ei ole tallella omistajatietoja. Autosta on kuitenkin säilynyt K.L.Bremerin ja Matti Järvenpään ottamia valokuvia, joissa se seisoo hylätyn näköisenä jonkin ulkorakennuksen räystään alla.
1970-luvun puolella Rainer Mäkipään silloisen työnantajan Autonovon johtaja Esko Metsäkonkola soitti hänelle ja pyysi, voisiko Mäkipää käydä katsomassa Hämeenlinnassa Kivisen korjaamolla olevaa vanhaa Fiatia. ”Tutki, kannattaako se ostaa, kun se kerran on nyt kaupan.” Mäkipää hoiti toimeksiannon ja näki ensi kertaa auton, josta sitten myöhemmin tuli hänen omansa.
– Kunnostus oli tehty hyvin, ja varusteet olivat hyvin tallessa, mutta pyyntihinta oli siihen aikaan liian kova. Tutkin auton ja ilmoitin Metsäkonkolalle, että en näe ostamista mielekkääksi hintaan nähden.
Mäkipää vinkkasi autosta kuitenkin Jaakko Hemmingille, joka toimi Fiat-myynnin johtajana Seinäjoella.
– Muistelen hänen antaneen vaihdossa joitakin liikkeen vaihtoautoja, ja niin 525 S siirtyi Hemmingin autoliikkeelle.
Vuosikymmeniä myöhemmin liike meni konkurssiin. Fiat oli tuolloin Ähtärissä museossa, ja nyt se huutokaupattiin. Auton ostivat yhteisesti Keijo Kiuru ja Niilo Säntti. He olivat myös uusimmista omistajista ensimmäiset, jotka todella ajoivat Fiatilla. Auto on museokatsastettu 4.6.2001 Vaasassa, jossa sitä käytettiin myös kaupungin edustusajoissa.
Ainoa säilynyt 525-mallin Fiat Suomessa
Vuonna 2016 Niilo Säntti soitti vanhalle tuttavalleen Rainer Mäkipäälle ja ilmoitti, että 525:n yhteisomistus aiotaan purkaa, ja auto olisi taas myytävänä. Kaupat syntyivät, ja auto noudettiin Mouhijärveltä lavettikyydillä Hämeenkyrön Töllinmäelle. Mäkipää rekisteröi sen nimiinsä 20.1.2017.
– Kivisen korjaamo oli kunnostanut auton, ja itse olen laittanut siihen uuden starttimoottorin. Muut kiireet vain ovat estäneet auton laittamisen liikenteeseen.
Mäkipään mukaan 525 S on selkeästi kalliimman luokan 1920-luvun Fiat-henkilöautomalli. Tämä yksilö on todennäköisesti ainoa säilynyt Suomessa. Monet vastaavat autot ulkomailla ovat erikoiskoritettuja, sillä 1920-luvulla tehdas toimitti myös alustoja koriräätäleille kuten muutkin aikansa arvoautojen valmistajat.
– Minulla on 525-mallin alkuperäiset esitteet ja tallennettuna kaikki tätä mallia koskeva tieto alan lehdistä omassa 525-kansiossa. Auto on onneksi säilynyt hyvin. Tallessa ovat muun muassa alkuperäiset puskurit, astinlautojen valuosat sekä kojelöaudan laitteet, Mäkipää kertoo.
525-mallien hintahaitari ulottuu kunnosta riippuen 25000–75000 euroon saakka. Rainer arvioi oman yksilönsä arvon liikkuvan jossakin 40000 euron paikkeilla – mutta jossakin muualla kuin Suomen rajatuilla vanhojen autojen markkinoilla.