Valmistusvuosi: 1923.
Valmistusnumero: 1233505.
Rekisterinumero: Ei rekisteröity.
Perustiedot
Ensimmäinen 501-malli esiteltiin jo vuonna 1919, ja valmistus jatkui vuoteen 1926 saakka. Mallin suunnittelusta vastasi Carlo Cavalla, joka oli varsinaiselta ammatiltaan lakimies. Kaiken kaikkiaan 501-versioita tuotettiin yli 45000 kappaletta. Vuonna 1924 Fiat 501 maksoi Italiassa 31000 liiraa.
Mäkipään omistama auto on valmistettu Torinossa Fiatin Lingotton tehtaalla. Valmistenumero on 1233505 ja moottorin numero 1133282. Tehdas määritti numeroinnin valmistusvuoden mukaisesti: 1922 – 122…. ja 1923 – 123….. Auto on siten todennäköisesti valmistettu vuoden 1923 puolivälissä tai hiukan sitä ennen.
Bolaffin luettelossa on esitelty a
uto, jonka valmistenumero on 12310748. Tämän perusteella oletus on, että vuonna 1923 valmistettiin hiukan yli 10000 kappaletta 501-autoja eri malleina.
Tekniset tiedot
- Moottori: 1460 cm3, 4-sylinteriä ja sivuventtiilit (65 x 110 mm).
- Teho: 23 hv/2600 rpm, vesijäähdytys ja siipirataspumppu.
- Muuta: Sytytys Magneti Marelli -magneetolla, Fiatin valmistama kaasutin moottorin sivulla.
- Vaihteisto: 4+1 vaihdetta oikealla kädellä, ohjaus oikealla, synkronoimaton.
- Jarrut: Vaijerikäyttöiset eli mekaaniset erilliset jalka- ja käsijarrut takapyöriin.
- Renkaat: ”Lievereunamallia” koossa 760×90, Sankey-mallin vanteet.
- Muu tekniikka: 12 V sähkölaitteet, 39 Ah akku, 80 W laturi, ajovalot yhdellä lampulla (ei lähivaloja).
- Pituus/leveys/korkeus/akseliväli: 385/148/182/265 cm.
- Omapaino/kokonaispaino: 1000/1380 kg.
- Maavara: 23 cm.
- Huippunopeus: 70 km/h.
- Kulutus: 10,5 l/100 km.
- Kori: Avoin puukehikolle tehty peltikori, 3 ovea, ylös nostettava sadekatos eli suffletti.
- Matkustajat: 4 henkeä.

Fiat 501 Torpedo 1923 ”Zetterman” on Rainer Mäkipään vanhin auto. Ajokuntoon hän ei aio yli satavuotiasta laittaa, sillä pelkät renkaat maksavat yli 3000 euroa. Kuvat: Kari Pitkänen






Auton historia
Auto rekisteröitiin ensi kerran Hämeen lääniin 23.7.1923 numerolla H-354. Ensimmäinen omistaja oli lääketieteen tohtori Klas Holmberg Tyrvännöstä Haukilan kartanosta. Autonkuljettajana toimi Paavo Ilola.
Sodan jälkeen 1940-luvulla auto siirtyi veljesten Toivo ja Arvo Zettermanin omistukseen Sääksmäen Ritvalaan. Pian se jäi seisomaan, sillä lievereunarenkaita ei enää ollut saatavissa, ja katsastusmies hylkäsi etujarruttoman auton. Rakennetta pidettiin vanhanaikaisena ja oletettavasti turvattomanakin, koska vain takapyörissä oli jarrut.
Fiat poistettiin rekisteristä, mutta veljekset eivät halunneet luopua siitä kokonaan. Auto ajettiin säilöön navetan ylisille, jossa se vähitellen peittyi pahnoihin. Uteliaat harrastajat kuitenkin kuulivat sen olemassaolosta, ja heitä kävi luvalla ja luvatta katsomassa autoa vuosien aikana.
– Sain sattumalta tietää, että perikunnan edustaja oli tarjonnut autoa ostettavaksi Fiat-forumissa. Liityin tarjoajien joukkoon, koska halusin saada vuosikymmeniä tiedossani olleen Fiatin kokoelmiini. Kaupat tehtiin 18. kesäkuuta 2016 Valkeakosken Ritvalassa, Rainer kertoo.
Konservointi jäi kesken
Mäkipää ei aio laittaa autoa enää ajokuntoon, vaikka siitä on tehty konservointisuunnitelma Museoviraston myöntämää entisöintiavustusta varten.
– Anoinkin avustusta renkaisiin, joiden hinta oli 3300 euroa. Vastaus oli ei, koska renkaat olivat kulutusosia. Eikö autossa ole aika paljon kulutusosia, jos sitä oikeasti käytetään?
Fiat on nyt alkuperäisessä, vuosien aikana hieman rapistuneessa kunnossa. Rainer hankki siihen uudet renkaat kesällä 2021. Kori on konservointineuvojan ohjeiden mukaan sivelty aseöljyllä. Suffletin kadonneen takaikkunan tilalle Rainer hankki uuden, ja katon takaosa odottaa vielä korjaamista.
Säilytyksen aikana ja kutsumattomienkin vieraiden käytyä autoa katsomassa siitä oli kadonnut pikkuosia. Suureksi avuksi ovat olleet Rainerin vuosien varrella tallettamansa 501-mallien osat, joiden joukosta löytyivät esimerkiksi auton alla nyt olevat kaksi 760X90-kokoista pyörää.
– Erikoisinta autossa ovat sen koko säilymishistoria ja lähes alkuperäistä vastaava kunto. Fiat 501-autoja ei ole säilynyt Suomessa liian paljon, vaikka niitä myytiin tänne paljon varsinkin vuosina 1924–1925.
Nyt ”Zettermanilla” on pysyvä säilytyspaikka Mäkipään autotallissa. Auton käytännön arvoa on vaikea arvioida, mutta arvion mukaan se on noin 10000 euroa.
– 501-mallisten Fiatien osilla auton saisi vaikka museoajoneuvokuntoon – tai ehkä mieluummin konservoitu ajoneuvo -kuntoluokkaan, Mäkipää arvioi.