Ohjeita valokuvaukseen

Vaalea museoavoauto suoraan edestä.

Testivalokuvat ovat ehdottoman tärkeitä, ennen kuin varsinaiset kuvaukset kannattaa aloittaa. Katso projektin aloitus tästä linkistä.

Näin varmistat kuvausten onnistumisen:

  • Varaa still-kuvauksiin aikaa yksi työpäivä/1–2 autoa.
  • Auton on oltava kuvauksissa puhdas, tahraton ja teknisesti kunnossa olevan näköinen. Kojelaudasta ja mittariston lasista pyyhitään pölyt pois.
  • Tarkista sääennusteet – autoja ei kuvata sateessa ellei erikseen niin haluta.
  • Paras kuvaushetki on varjoton pilvipoutainen sää. Kirkkaassa auringonvalossa kuvat palavat helposti puhki.
  • Sisäkuvat otetaan aina varjossa/pilvisenä päivänä, jotta heijastukset eivät näy kuvissa eikä muodostu varjoja.
  • Auto kuvataan kahdeksasta kulmasta: suoraan edestä ja takaa, molemmilta sivuilta sekä viistokulmista edestä ja takaa.
  • Matkustamokuvat otetaan sivulta sekä erikseen etu- ja takaistuimilta.
  • Kojelauta kuvataan suoraan edestä sekä tarvittaessa yksityiskohtaisemmin.
  • Mielenkiintoiset yksityiskohdat kuvataan erikseen; esim. mittaristo, kello, kampi, astinlaudat, keulamerkki/logo, tyyppikilpi jne.
  • Kuvauksissa käytetään 1,8 mm:n ns. normaaliobjektiivia, joka ei vääristä kohteen mittasuhteita.
  • Valaistus toteutetaan luonnonvalolla niin pitkälle kuin mahdollista, tarvittaessa käytetään epäsuoraa haja(lisä)valoa.
  • Kuvan voi rajata tarkasti kuvausvaiheessa, mutta tärkeimmistä kuvista kannattaa olla toinen versio, jossa on ns. ylimääräistä tilaa jokaisella reunalla.
  • Ajokunnossa olevat autot kuvataan ulkona erikseen valituissa kohteissa.
  • Liikkumattomat autot kuvataan pihapiirissä tai erikseen rakennettavassa kevyessä studiotilassa.

Alla esimerkkikuvia Alfa Romeo 1600 Duetto Spiderista. Kuvat: Kari Pitkänen

Videokuvaukset

Videot tarjoavat suurenmoisen mahdollisuuden paitsi ajoneuvon esittelyyn mutta myös niihin liittyvien tarinoiden kertomiseen! Projekti Mäkipää näyttää mallia myös videokuvaukseen. OHJEISTUS TULOSSA

Scroll to Top